Πέμπτη 19 Οκτωβρίου 2017

Η πολύ λαίμαργη φάλαινα που έφαγε τη θάλασσα &

Η πολύ λαίμαργη φάλαινα που έφαγε τη θάλασσα

Ευγένιος Τριβιζάς

Ο Ευγένιος Τριβιζάς γεννήθηκε στην Αθήνα το 1946. Σπούδασε νομικά και οικονομικά και είναι καθηγητής εγκληματολογίας στην Αγγλία. Διδάσκει στο Πανεπιστήμιο του Reading, όπου διατελεί Ομότιμος Καθηγητής, και σε άλλα πανεπιστήμια. Είναι γνωστός ως συγγραφέας βιβλίων για παιδιά από τεσσάρων χρονών και πάνω. Όλα του τα έργα τα χαρακτηρίζει πρωτοτυπία και μεγάλη φαντασία.
Έχει γράψει γύρω στα 150 βιβλία που είναι: μυθιστορήματα, παραμύθια, θεατρικά έργα, αλφαβητάρια, διηγήματα, κόμικς, εκπαιδευτικά βιβλία και έχει συνεργαστεί με παιδικά περιοδικά. Από τα πιο γνωστά του έργα είναι η Φρουτοπία και το Νησί των πυροτεχνημάτων.
                                                Μερικά από τα βιβλία του:

     















          







































































               












Η φαλαινοθηρία
 Τα παλαιότερα χρόνια το κυνήγι των φαλαινών, η φαλαινοθηρία όπως ονομάζεται, ήταν πολύ συχνό φαινόμενο. Το λάδι από το λίπος αυτών των θηλαστικών, οι μπαλένες και το κρέας ήταν περιζήτητα και πληρώνονταν ακριβά από τους αγοραστές.
  Το ανελέητο κυνήγι τους μείωσε σημαντικά τον αριθμό των φαλαινών και οδήγησε στην εξαφάνιση κάποιων ειδών. Τα τελευταία χρόνια υπάρχει μια παγκόσμια κίνηση για να προστατευτούν οι φάλαινες, μια και ακόμη απειλούνται από κράτη όπως η Ιαπωνία και η Ισλανδία που επιτρέπουν τη φαλαινοθηρία.
   





Συνταγές μαγειρικής


Μία συνταγή μαγειρικής θα πρέπει να περιλαμβάνει κάποιες απαραίτητες πληροφορίες. Συνήθως είναι χωρισμένη σε δύο μέρη:

  • Στα υλικά, όπου μας δίνει συνήθως και τη δοσολογία, δηλ. την ποσότητα κάθε υλικού που χρειάζεται.
  • Και στην εκτέλεση, όπου μας περιγράφει τη διαδικασία μαγειρέματος βήμα προς βήμα. Πολλές φορές δίνουν και έξτρα πληροφορίες που αφορά το χρόνο ψησίματος, τον αριθμό ατόμων που αντιστοιχούν οι αναλογίες κλπ.

Οι οδηγίες για συνταγές δίνονται συνήθως στην οριστική ενεστώτα, στην προστακτική αορίστου ή μερικές φορές στην υποτακτική. 
Οι διάφορες μορφές που παίρνει το ρήμα για να εκφράσει τη διάθεση ή τη γνώμη αυτού που μιλάει (ομιλητή) ονομάζονται εγκλίσεις.
Οι εγκλίσεις:
  •     οριστική (πραγματική/βέβαιη)
  •     υποτακτική (επιθυμητή/αβέβαιη)
  •     προστακτική (απαιτούμε να γίνει)

 Οριστική:
  • παρουσιάζει μια πράξη ως πραγματική και βέβαιη .
  • Έχει όλους τους χρόνους.
  • Παίρνει άρνηση δεν.
Το μάθημα τελείωσε.
Το μάθημα τελειώνει σε λίγο.
Δεν τελείωσε το μάθημα.

Υποτακτική:
  • φανερώνει κάτι που επιθυμούμε ή περιμένουμε να γίνει.
  • Έχει : Εξακολουθητική (Ενεστώτα)* 
              να γράφω – να γράφομαι
  - Συνοπτική (Αορίστου)
              να γράψω – να γραφτώ
  - Συντελεσμένη (Παρακείμενου)
               να έχω γράψει – να έχω γραφτεί
  • Παίρνει άρνηση μη(ν) και δε(ν).
  • Σχηματίζεται βάζοντας μπροστά από το ρήμα ένα από τα μόρια  ας, να ή κάποιον από τους συνδέσμους για να, όταν, πριν, άμα ή το αρνητικό μόριο μη(ν).
Οι μαθητές ας μαζευτούν στην αυλή.
Αν βρω λίγο  χρόνο, θα ζωγραφίσω.
Αν δεν έχει συγκοινωνία, να μην ξεκινήσει να έρθει.


Προστακτική:
  • φανερώνει προσταγή, επιθυμία, ευχή.
  • Σχηματίζεται μόνο στο 2ο  πρόσωπο ενικού και πληθυντικού (εσύ – εσείς)
  • Έχει  - Εξακολουθητική (Ενεστώτα): γράφε, γράφετε – (γράφου), γράφετε
  •   - Συνοπτική (Αορίστου): γράψε, γράψτε – γράψου, γραφτείτε
  •  - Παρακείμενου (σπάνια): έχε γραμμένο, έχετε γραμμένο
  •  Δεν έχει άρνηση **. Σε περίπτωση που θέλουμε να «προστάξουμε», να ζητήσουμε από κάποιον να μην κάνει κάτι (να δηλώσουμε αρνητικό νόημα), την προστακτική αντικαθιστά η υποτακτική (με άρνηση μη[ν]).
Ανοίξτε τα παράθυρα.
Σύρε, παιδί μου, στο καλό.
Μη φωνάζετε έτσι.

            Προστακτική σύνθετων ρημάτων 

Πολλά ρήµατα στον αόριστο, όπως και στον παρατατικό, παίρνουν το ε ωςαύξηση.   
          τρέχω   έτρεξα
          γράφω   έγραψα

Η συλλαβή αυτή παραμένει όταν τονίζεται και φεύγει όταν δεν τονίζεται:
       έτρεξα, αλλά τρέξαμε
       έγραψα, αλλά γράψαμε

Στα σύνθετα ρήµατα αυτή η αύξηση µπαίνει ανάµεσα στην πρόθεση και στο ρήµα.
      
       ανα + τρέχω = ανατρέχω - ανέτρεξα
       διά + γράφω = διαγράφω -  διέγραψα

ΠΡΟΣΟΧΗ! Η αύξηση υπάρχει μόνο στην οριστική και όχι στις άλλες
εγκλίσεις. Επομένως, η προστακτική αορίστου σχηματίζεται χωρίς αύξηση.  

Οριστική Αορίστου            Προστακτική Αορίστου
(Αυτός) ανέτρεξε                   (εσύ)  ανάτρεξε (χωρίς αύξηση)
(Αυτός) διέγραψε                    (εσύ) διάγραψε (χωρίς αύξηση)

                         



ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ ΣΥΝΤΑΓΗΣ

Η Σοφία αποφάσισε να κάνει γιουβαρλάκια στον αγαπημένο της για να του αποδείξει ότι είναι δεινή μαγείρισσα. Πήρε μαζί και την οικιακή βοηθό της, τη Βενετία και αφού βρήκαν από το διαδίκτυο την κατάλληλη σελίδα προσπάθησαν να πετύχουν το "θαύμα". Για μεγαλύτερη όμως ευκολία η Σοφία διάβαζε στην Βενετία τον τρόπο παρασκευής και αυτή εκτελούσε. 

Μπορείς να πεις πώς θα απευθύνεται στην οικιακή βοηθό της;

Γιουβαρλάκια Αβγολέμονο

Υλικά: 
1/2 κιλό κιμά
2 φέτες ψίχα ψωμιού άσπρου μουσκεμένο σε νερό και στυμμένο
1 φλιτζάνι λάδι
1/3 ματσάκι μαϊντανό
1 μέτριο κρεμμύδι ψιλοκομμένο
1 φλιτζανάκι του καφέ ρύζι
3 αυγά
αλάτι, πιπέρι

Τρόπος παρασκευής
Βάζετε τον κιμά σε ένα μπολΠροσθέτετε το ψωμί, το 1 αυγό, τον μαϊντανό, το κρεμμύδι
Αλατοπιπερώνετε
Ζυμώνετε το μείγμα και πλάθετε τα γιουβαρλάκια
Τοποθετείτε τα γιουβαρλάκια σε μία κατσαρόλα
Τα σκεπάζετε με νερό
Ρίχνετε το λάδι
Αφήνετε να βράσουν σε μέτρια φωτιά
Πρέπει να μείνουν με αρκετό ζουμί στο τέλος
Μόλις είναι έτοιμα τα αποσύρετε από τη φωτιά
Χωρίζετε τους κρόκους από τ ασπράδια
Στίβετε το λεμόνι
Χτυπάτε τους κρόκους από τα υπόλοιπα αυγά
Χτυπάτε τ΄ασπράδια σε μαλακή μαρέγκα
Ρίχνετε τους κρόκους στην μαρέγκα
Προσθέτετε τον χυμό λεμονιού
Προσθέτετε λίγο λίγο το ζουμί από την κατσαρόλα ανακατεύοντας συνεχώς να μην κόψει το αυγό
Γυρίζετε το μείγμα στην κατσαρόλα
Κουνάτε την κατσαρόλα να πάει το αβγολέμονο παντού



Αποτελεσματικές/συμπερασματικές προτάσεις


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Επαναληπτικές ασκήσεις Μαθηματικών

Επαναληπτικές ασκήσεις Ενότητα 1: Αριθμοί και πράξεις Ενότητα 2: Εξισώσεις Ενότητα 3: Λόγοι - αναλογίες Ενότητα 5: Μετρήσεις - μοτίβα Ενότη...